👈 فروشگاه فایل 👉

گزارش کارآموزی شرکت داده پردازی ایران

ارتباط با ما

... دانلود ...

گزارش کارآموزی شرکت داده پردازی ایران در 23 صفحه ورد قابل ویرایش

فصل اول»

1- آشنایی با داده پردازی ایران (DPI)

1-1 تاریخچه سازمان

شركت داده پردازی ایران، ابتدا در سال 1335 تحت عنوان شركت آی بی ام ایران تأسیس شد. تأسیس این شركت همگام با سیاست كلی شركت آی بی ام جهانی برای فروش خدمات مربوط به ماشین های اداری در كشورهای خارجی بود.

بنابراین همان سیاست، این شركت شعب خارجی خود را توسط كاركنان محلی اداره می نمود، كه پس از دیدن آموزش های لازم، بكارگیری شدند. به همین دلیل، در سال 1357 شركت آی بی ام ایران بیش از یكصد و هفتاد تن كارمند داشت كه همگی بجز یكنفر ایرانی بودند.

شركت آی بی ام رفته رفته گسترش یافت، تا جائیكه بنا بر آمار موجود در سال 1357 بیش از نود درصد از كامپیوترهای موجود در ایران و بخش مهمی از ماشین های اداری، نظیر دستگاههای فتوكپی و ماشین هیا تحریر از محل این شركت تأمین شده بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در كشور، شركتهای خارجی كار خود را تعطیل و از كشور خارج گردیدند. و شورای عالی انفورماتیك زیر نظر سازمان برنامه و بودجه تشكیل گردید تا وضعیت شركتهای كامپیوتری را سر و سامان بخشد و پیرو مصوبه شماره 100236 21/8/60 و مذاكراتی كه با مسئولین IBM داشتند در بهمن 1360 شركت IBM شعبه ایران رسماً فعالیت خود را در ایران تعطیل و كلیة دارائیها و دستگاههای خود را طبق قراردادی به مالكیت دولت جمهوری اسلامی ایران واگذار نمود. قرارداد واگذاری شركت IBM به دولت جمهوری اسلامی در زمان وزارت آقای دكتر بانكی و در زمان تصدی آقای مهدی صمدانی آخرین مدیر عامل شركت IBM ایران صورت گرفت.

از بهمن 1360 هیئت مدیره جدید از طرف آقای دكتر بانكی تعیین و شركت بنام 0مدیریت موقت IBM سابق) به مدیریت آقای ابوالفضل زندی بیدگلی اولین مدیر عامل شركت پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشغول به كار شد. گروهی از پرسنل قدیمی توسط هیئت مدیره جدید انتخاب گردید و مجموعاً با حدود یكصد نفر نیروی انسانی شركت اداره گردید. شركت داده پردازی ایران در تاریخ 3/4/63 تحت شماره 52667 در اداره ثبت شركتها در زمان تصدی آقای فصیحی مدیر عامل وقت به ثبت رسید و زیر نظر سازمان برنامه و بودجه فعالیت خود را ادامه و گسترش داد.

در تاریخ 1/4/1363 شركتی با نام شركت داده پردازی ایران 0سهامی خاص) به ثبت رسید تا كلیه اموال و درائیهای شركت «آی بی ام» را به تملك خود برآورد و عهده دار وظایف و مسئولیتهای آن گردد. در تاریخ 11/11/78 بموجب تصمیم نمایندگان ویژه ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران مالكیت دولت به تمامی 70% سهام و دارائیهای شركت به صندوق بازنشستگی كشوری واگذار گردید.

1-2- بخشهای سازمانی و تشكیلات

در حال حاضر شركت با تشكیل 6 اداره كل و نیروی انسانی كاملاً مشخص یكی از بزرگنرین شركتهای صنعت انفورماتیك كشور كسب نموده و در زمینه خدمات كامپیوتری، شبكه ارتباطی و اطلاع رسانی، تولید نرم افزارهای كاربردای و تولید ریزكامپیوتری و یا سایر خدمات كامپیوتری فعالیت می نماید.

ادارات زیرمجموعه شركت معظم داده پردازی ایران شامل 6 اداره زیر هستند:

1- اداره كل ریزكامپیوتر و ماشینهای اداری

2- اداره كل عملیات

3- اداره كل شبكه های ارتباطی و اطلاع رسانی

4- اداره توسعه ریزكامپیوتر

5- اداره كل آموزش

6- اداره كل نرم افزار

- اسامی مدیران عامل شركت IBM از بدو تاسیس تا كنون

ردیف

نام و نام خانوادگی

سال استخدام

1

آقای وان هورگاردن

نیمه دوم سال 1355

2

آقای ماكس ووشر

8/5/1336

3

آقای استانفورد

10/10/1340

4

آقای بادلی لشر

آذرناه 1345

5

آقای محمد صادق سعیدی

دی ماه 1347

6

آقای ژوزف ویلیام هیلی

7 اسفند 1352

7

آقای ماكس استوارت آرتوربوكر

مرداد 1356

8

آقای هونمایستر

18/6/1356

9

آقای حسین محمد

تیرماه 1357

10

آقای مهدی صمدانی

مهرماه 1358

11

آقای ابوالفضل زندی بیگی (اولین مدیر عامل جدید)

25/11/1360

12

آقای ابوالقاسم فصیحی

7/1/1363

13

آقای پرویز شهریاری راد

15/3/1364

14

آقای علی كرمانشاهی

14/7/1365

15

آقای سعیدرضا مومنی

12/10/1367

16

آقای مسیح قائمیان

6/6/1369

17

آقای محمئمهدی خادم ازغندی

8/10/1375

18

آقای مسیح قائمیان

31/1/1381

1-3- فعالیتها و خدمات شركت

1-3-1- اهداف شركت

شركت داده پردازی ایران به عنوان بزرگترین و مجرب ترین شركا كامپیوتری ایران با احراز مقام اول از نظر تخصصی در ارزیابی شورایعالی انفورماتیك كشور حدمات خود را در بالاترین سطح كیفی و استانداردهای بین المللی به مشتریان گرامی ارایه می دارد. در این راستا طی سالها فعالیت همراه با مراكز بزرگ صنعتی و دانشگاهی و پژوهشی و اقتصادی و بازرگانی و مؤسسات و دستگاههای بزرگ دولتی در ایجاد و تدارك مراكز رایانه ای و تهیه امكانات اقتصادی و بازرگانی و مؤسسات و دستگاههای بزرگ دولتی در ایجاد و تدارك مراكز رایانه ای و تهیه امكانات نرم افزاری و خدمات پشتیبانی تلاش نموده و اینك با اندوخته عظیمی از تجربیات كاری گسترده و نیروی انسانی مجرب و بهره گیری از امكانات لسیار در جهت ارتقاء كیفی و كمی اهداف مذكور گام برمی دارد.

شركت داده پردازی ایران دارای گواهینامه ایزو 1001 برای طراحی نرم افزارهای كاربردی، ارایه خدمات اطلاع رسانی، فروش و خدمات پس از فروش كامپیوتر در رده های Enterprise Server و Mid-Raye Server فروش و خدمات پس از فروش ریزكامپیوترها و ساخت و تولید تجهیزات جانبی، و پشتیبانی و ارائه خدمات تعمیر ونگهداری آنها است. همچنین دارای گواهینامه ایزو 1001 برای تولید، توزیع، فروش، تعمیر و نگهداری كامپیوترهیا شخصی، صفحه نمایش، صفحه كلید و موشواره است.

- اهداف شركت را به طور كلی می توان به صورت زیر خلاصه كرد:

توسعه و ترویج انفورماتیك كشور

انتقال فن آوری روز انفورماتیك كشور و تطبیق آن با ویژگیهای میهن اسلامی

تأمین و تجهیز مراكز انفورماتیك

توسعه كاربردها و پشتیبانی مشتریان

بهره گیری از تكنولوژی در حداكثر سطح مطلوب

1-3-2- فعالیتهای عمده

فعالیتهای عمده كار برروی سرورها و تأمین آنها برای شركتها و سازمانهای مختلف و پشتیبانی از آنها و تأمین برنامه های سرور ها و برنامه های سیستم بانكها و سیستم های شبكه ای بزرگ و تولید ریزكامپیوترها و PC و پشتیبانی آنها و همچنین تربیت نیروهای كارآمد از طریق دانشكدة كامپیوتر شركت وابسته به وزارت آموزش عالی است. در حال حاضر DPI مشغول كار برروی سیستمهای سیبا و دیگر سیستمهای شبكه ای گسترده و سریع بانتكها است. همچنین بخش توسعه ریزكامپیوتر كه بخشی مستقل و از توابع DPI است در حال گسترش دامنه فعالیتهای خود در زمینه سخت افزار و قطعات كامپیوتری از طریق گرفتن نمایندگی انحصاری ماركهای GENX و Emachine است . لازم به ذكر است شركت داده پردازی در حال حاضر، نمایندگی انحصاری شركت آرمور فرانسه و مانیتور فیلیپس و آی بی ام است. شركت داده پردازی در راستای برنامه تكفام (توسعه و كاربری فناوری و ارتباطات و اطلاعات ایران) خدمات مشاوره ای به كلیه وزارتخانه ها و مؤسسات و سازمانهای دولتی ارائه می دهد.

1-3-3- موفقیت ها

- تأمین، نصب و راه اندازی و نگهداری بیش از 90% از كامپیوترهای بزرگ (main frame) در سطح كشور شامل بانكها، سازمانهای دولتی، دانشگاهها و …

- اجرای دوره های آموزشی عمومی و اختصاصی در زمینه های مختلف Main، PC، Internet.

- اجرای دوره های آموزش عالی از طریق آزمون سراسری در سطح كاردانی و كارشناسی مورد تذئید وزارت فرهنگ و آموزش عالی و سازمان امور استخدامی كشور

- اجرای تحقیق سران كشورهای اسلامی در سال 76

- تأمین تجهیزات كامپیوتری، برقرار ارتباط شبكه ای بخشهای مختلف اجلاس و تأمین خطوط اینترنت مورد نیاز جهت استفاده میهمانان و مدعوین حاضر در اجلاس.

- پشتیبانی تجهیزاتی شعب بان سپه، تجارت و صادرات در نقاط مختلف كشور

- اجرای عملیات ارتباط شبكه ای مشتریان مختلف در سراسر شكور ازجمله نیروی انتظامی، نیشكر، هفت تپه، تراكتورسازی تبریز و …

- اجرای سیستم ناب (نظام نوین اطلاعات بانكی) برای بانك رفاه كارگران

- طراحی، پیاده سازی و نصب و نگهداری سیستم خودپرداز (ATM) بانك تجارت در تهارن و كیش

- شركت داده پردازی موفق به راه اندازی سیستم حساب جاری الكترونیكی بانك رفاه گردید. با استفاده از این حساب جاری همراه شما می توانید در یك شعبه اقدام به افتتاح حساب نموده و از خدماتی از قبیل: نقد كردن چك، وصول واریز فوری چك، دریافت صورتحساب در هر لحظه و … استفاده نمائید.

1-3-4- فعالتهای ادارات كلی DPI

1-3-4-1- اداره كل ریزكامپیوتر و ماشینهای اداری

تولید تجهیزات ریز كامپیوتر شامل:

سیستم یونیت صفحه نمایش، صفحه كلید، موشواره، بر گرافیك، برد مادر، منبع تغذیه و پااینه

عرضه و فروش انواع ریزكامپیوتر و تجهیزات جانبی

ارایه خدمات پس از فروش و انعقاد قراردادهای تعمیر و نگهداری جهت پشتیبانی فنی از تجهیزات مشتریان در سراسر كشور و ارایه كلیه دوره های آموزش ریز كامپیوتر

1-3-4-2- اداره كل عملیات

فعالیتهای این بخش شامل:

ارایه طرحهای جامع (Total Solutuin)

امكان سنجی و طراحی و ایجاد و راه اندازی سیستمهای كاربردی نرم افزاری

عرضه انواع كامپیوتر در رده های: Mid-range Server و Enterprise Server و پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری آنها.

برگذاری دوره های آموزشی كامپیوتری متنوع برای مدیران و كارشناسان در سطوح مختلف

3- آزمون آموخته ها

اینجانب در اداره توسعه ریزكامپیوتر به عنوان كارآموز مشغول به كار شدم. اداره توسعه ریزكامپیوتر بخشی مستقل از داده پردازی ایران می باشد. وظایف این بخش شامل رسیدگی به امور مشتریان. تهیه قطعات كامپیوتری و ارسال آنها به بخش تولید، رفوش PC، سرور، نوت بوك و به طور كلی كلیه محصولات سخت افزاری DPI و پشتیبانی از آنها می باشد كه شامل بخشهای تداركات، فروش، امور مالی، فروشگاه، تعمیرگاه، انبار و امور مشتریان است. در وهله اول با هركدام از این بخشها و نحوه كار آنها آشنا شدم. وظایف هركدام از این بخشها به طور مختصر در ذیل می آید:

فروش (Sales): عمده فشار شركت برروی این بخش است. این بخش است. این بخش وظیفه بازاریابی، شركت در مناقصات و مزایدات و خرید و فروش سیستم و فروش سیستم ها به مشتریان بزرگ را بر عهده دارد. فروش بیشتر این بخش به معنی سرمایه در گردش بیشتر در شركت است. این وظیفه بر عهدة مدیران فروش است تا با فروش خوب و جلب نظر و رضایت مشتری شركت را زنده و برپا نگهدارد.

امور مالی: همان طور كه از اسم آن پیداست امور مالی و كلیه سندها و رسیدها و به طور كلی كلیه منابع مالی وارد شده و خارج شده از شركت زیر نظر این بخش صورت می گیرد.

انبار: كلیه قطعات خریده شده و كلیه سیستم های تولید شده در این قسمت نگهداری می گردند كه در ساختمانی جدا قرار دارد. سپس طبق نیاز به بخشهای دیگر ارسال می گردند.

· امور مشتریان: این بخش وظیفه رسیدگی به پیشنهادات، شكایات، انتقادات و كلیه درخواستهای مشتریان را دارد. و سیاستهای اتخاذ شده در شركت در رابطه با مشتریان در این بخش به مرحله اجرا درمی آید.

· فروشگاه: فروش سیستم های كامپیوتری به مشتریان جزئی و شركتهایی كه با شركت داده پردازی ایران قرار ندارد بر عهده این بخش است. در این بخش امر سرویس دهی به مشتریان به طور جداگانه در همین بخش صورت می گیرد.

· تعمیرگاه: كلیه قطعات و سیستم هایی كه دچار مشكل شده باشند به این بخش ارسال می شوند و پس از تست شدن، تعمیر و یا در صورت لزوم تعویض می گردند.

مركز ثقل بخش فروش و بعد از آن فروشگاه می باشد. این دو بخش هرچه سفارشات و فروش بیشتری داشته باشد فعالیت كل شركت بیشتر و سوددهی بیشتری خواهد داشت. بنابراین تمام كارها از بخش فروش شروع یم شود و برای بررسی پروسه كاری شركت باید از بخش فروش شروع كنیم.

3-1- بررسی پروسه كاری شركت

همان طور كه ذكر شد نقطه شروع كارها بخش فروش (Sales) است. مدیران فروش وظیفه گرفتن سفارش فروش، شركت در مناقصه و مزایده و جلب نظر مشتریان از طریق برآورده كردن نیازهای آنها با ارائه سیستمهای مناسب و درعین حال در نظر گرفتن سود مورد نظر شركت است. مدیران فروش بعد از گرفتن درخواست خرید سیستم از طرف مشتری كه تمامی آنها شركتهای دولتی و طرف قرارداد، با شركت هستند، درخواست استعلام قیمت سیستمهای مورد نظر را به بخش تداركات ارسال می كنند.

بخش تداركات قیمت سیستمهای درخواست شده را با توجه به قیمت قطعات و لوازم مورد نیاز در بازار تعیین می كند و بخش فروش باز پس می فرستد. بخش فروش با محاسبه قیمت تمام شده با سود مورد نظر شركت قیمت نهایی را به تأئید مدیران شركت می رساند و در صورت توافق با مشتری درخواست خرید قطعات و سیستم های مورد نیاز به بخش تداركات فرستاده می شود. بخش تداركات بعد از تهیه قطعات لازم آنها را به بخش انبار یا تولید ارسال می كند و بعد از مدتی معیت كه صرف تولید سیتمها و كنترل كیفیت آنها شد، سیتمهای آماده به انبار انتقال داده می شوند و پس از آن آمادة ارائه به مشتری هستند.

بعد از ارائه سیستمها كه بسته به قرارداد بین شركت و مشتری بین 1 تا 3 سال گارانتی هستند، بخش تعمیرات و امور مشتریان وظایف خود را كه شامل ارائه سرویسهای گارانتی و خدمات پس از فروش و دریافت پیشنهادات و انتقدات مشتریان و اعمال آنها در سیستم است را ایفا می كنند. وظایف بخش فروشگاه مشابه بخش فروش است یعنی وظیفه آنها فروش سیستم و قطعات به مشتریان و سرویس دهی به آنها است با این تفاوت كه كلیه مشتریان سازمانی و ادارات دولتی اعتبار بخش فروش هستند و فروشگاه وظیفه فروش سیستم و قطعات به مشتریان عادی و شركتهای خصوصی كه طرف قرارداد با داده پردازی نیستند را دارد. در صورت خرابی و ایجاد مشكل در سیستمها، سیستمها به بخش تعمیرات فرستاده می شوند و بعد از تست و یافتن قطعه خراب اگر قابل تعمیر باشد آن را تعمیر می كنند و در صورت نیاز تعویض قطعه خراب به بخش تداركات فرستاده می شود تا قطعه ای جایگزین برای آن فرستاده شود. بخش امور مالی تمامی سندها و فرمها و رسیدها را در آخر هفته بررسی می كند و میزان فروش و خرید و قطعات ورودی و خروجی از شركت را محاسبه می كند و در آخر ماه میزان سود و سود خالص شركت را محاسبه می كند.

مدیر یا مسئول هر بخش وظیفه ایجاد و هماهنگ كردن فرلمهاو رسیدهای دستی و ایجاد و تنظیم تعدادی فرم و گزارش كامپیوتری را كه اغلب در محیط Excel یا Access یا Word نوشته می شوند بر عهده دارد. این فرمها و بانكهای اطلاعاتی به گونه ای طراحی شده اند تا با فرمها و گزارشات و بانكهای اطلاعاتی مورد استفاده در بخشهای دیگر هماهنگ باشند. در نهایت این گزارشات و فرمها در اختیار دو ناظر اصلی گذاشته می شود كه وظیفه آنها هماهنگ كردن كلیه كارهای اداری در شركت است. در بخش فروشگاه و امور مالی یك سیستم بانك اطلاعاتی وجود دارد كه در محیط Fox نوشته شده است و انجام كارهای مالی، محاسباتی و گزارش را آسان می كند. از این سیستم برای محاسبه سود، سود خالص، تهیه انواع گزارشات مشتریان، فروش، لیست قطعات موجود، خریده شده، فروخته شده و … استفاده می شود. همان طور كه ذكر شد در شركت توسعه ریزكامپیوتر دو ناظر مشغول به كار هشتند كه وظیفة آنها انتقال عملكرد سیستم به مدیران و ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف است.

👇محصولات تصادفی👇

ریل اتش نشانی طراحی شده در سالیدورک و کتیا شیپ فایل محدوده سیاسی شهرستان دیلم معماری گنبد قابوس (تحقیق معماری اسلامی) دانلود پاورپوینت تكنولوژی تولید كالا،خدمات و اطلاعات مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع صمیمیت زناشویی